Dubčovia

Byť súčasťou našej triedy je jedným úžasným dobrodružstvom. A keďže objaviteľov, prieskumníkov, umelcov či vedcov nikdy nie je dosť,
hľadajú ďalšie odvážne posily do nášho tímu.

3-4 ročné deti

Septembrové aktivity a hry

Čo jazdí po ceste, koľajniciach, lieta v oblakoch, pláva po vode….

Vzhľadom na to, že deti majú rozdielnu úroveň poznatkov o dopravných prostriedkoch, je potrebné stimulovať záujem detí o ich spoznávanie najmä v hrách. Naši Dubčovia sa celý týždeň hrali a spoznávali dopravné prostriedky podľa vonkajšieho vzhľadu, utvárali si predstavu o spôsobe, akým sa pohybujú a kde sa pohybujú.

Ovocie

Poznávali sme základné druhy ovocia pomocou vzhľadu a chuti. Triedili sme, ukladali, počítali, maľovali aj lepili. A porozprávali sme si aj o význame ich konzumácie pre zdravie.

ŠŤAVIČKOVÉ ŠIALENSTVO

Zeleninka to je mňam. Dubčovia celý týždeň objavovali nové chute, vône, tvary, veľkosti aj farby. Zistili, že zo zeleninky môže byť aj výborná šťavička. Nestačili sa poháre plniť mrkvičkovú, petržlenovú, paradajkovú, ale aj jabĺčkovú, hruškovú……prosté šťavičkové šialenstvo.

ZDRAVÁ ZELENINKA

Dubčovia zistili, že čerstvá zeleninka je voňavá, farebná a má rôzne tvary a farby. Rastie na zemi a pod zemou. Niektorá zelenina tvorí korene (mrkva, petržlen…), iná (hrášok, karfiol…) rastie nad zemou. Vitamíny sa nachádzajú v zelenine a vo ovocí a preto ich musíme veľa jesť. A nezabudli sme si vyrobiť najobľúbenejšiu zeleninu a to MRKVIČKU .

V ZÁHRADE A NA POLI

Celý týždeň sa niesol v téme “Práca v záhrade, jesenná úroda”. Z ovocia sme si vytvorili chutný ovocný šalát. Roztriedili sme si ovocie a zeleninu podľa farieb. Zavarili sme papierové, ale aj naozajstné jabĺčka, hrušky a slivky. Porozprávali sme sa o zemiakoch, ako rastú a ako sa zbierajú. Spoznali sme význam pestovania kukurice. Vypočuli sme si čítanú rozprávku “Ako dedko ťahal repku” a sami sme si to aj vyskúšali. Okrem toho sme cvičili, maľovali, spievali a aj recitovali. V piatok sme si vyrezali tekvicu.

Ako sme vyrábali darčeky pre starých rodičov…..


Deň materských škôl

Aj Dubčovia 4.novembra oslávili Deň materských škôl. Tento rok sme si vybrali pohybové aktivity na tému “Ako cvičia zvieratká”. Pretože pozitívny vzťah k fyzickej aktivite, pozitívne ovplyvňuje deti aj ich zdravotný stav. Deti v kostýmoch zvieratiek ukázali svoju športovú zdatnosť. Na záver si zacvičili vo fitness posilňovacích strojoch určených špeciálne pre deti.

Naše výtvory z darov jesene…..


Hravé spoznávanie

Dubčovia si upevňovali poznatky z predchádzajúcich aktivít, a to pomocou edukačných hier so zameraním sa na triedenie jednotlivých známych prírodnín. Oboznámili sa s hríbom dubovým, kuriatkom jedlým a muchotrávkou červenou. Hľadali prírodniny a huby na interaktívnej stene a programovali Bee-Bota (programovateľná hračka), ktorá sa dostala k známej prírodnine alebo k obrázku. A nakoniec sme sa na školskom dvore zahrali na vetríka šibala s lístím.

FARBY OKOLO NÁS

Učenie farieb je proces, ktorý sa najlepšie realizuje počas hier. Naši Dubčovia vyberali, triedili, spájali, vkladali, navliekali, ukazovali, hrali sa tak štipcami, hľadali, ale hlavne spoznávali farby. Oboznámili sa tak zaujímavými knihami plnými farieb a to „Nenásytná húsenička“ a „Uč sa farby s čarovným kolieskom“.

Mikulášsky týždeň

Počas mikulášskeho týždňa sme si vyrobili Mikulášov aj čertov. Porozprávali sme sa o Vianociach a keďže pečenie medovníkov patrí medzi tradície, pustili sme sa do toho. Poriadne sme si umyli ruky, vyvaľkali cesto as veľkou radosťou sme si vykrajovali medovníčky. Tety kuchárky nám ich pomohli upiecť.

Svetielka blikajú jedlička vonia, vianočné zvončeky  do ticha zvonia.  Bim bam-bom, bim bam-bom spievajú zas,  oslávme spoločne vianočný čas.
 
 Krásne a láskyplné Vianoce Vám želajú
Mirka, Janka a Dubčovia


Mrzne, fúka, praská…

Po dlhších prázdninách sme sa tešili opäť do škôlky. Hneď v prvý deň sme si rozbalili darčeky, ktoré sme našli pod stromčekom. Celým týždňom sa niesla téma “Mrzne, praská, fúka. Zima.” Rozprávali sme o zime, o jej charakteristických znakoch. Triedili a priraďovali sme zimné obrázky. Určovali sme rytmus piesne “Zima, zima” tlieskaním, dupaním a búchaním. Maľovaním a lepením odpadového materiálu sme si vytvorili spoločnú zasneženú krajinku.

Zima

Naši DUBČOVIA sa veľmi tešili na zimu. V triede si z papierov vyrobili „gule“ s ktorými sa guľovali a triafali do snehuliakov. Z geometrických tvarov si skladali  rodinky snehuliakov, odtláčali papierové rolky na tmavý podklad, hrali sa s digitálnou hračkou, s ktorou vyhľadávali obrázky o zime. Rozvíjali si jemnú motoriku pri hre s pinzetami a farebnými brmbolcami ako aj pri kreslení kruhov na veľkej ploche papiera. Ale najviac sa tešili na SNEH, pozrite ako sa vyšantili.
 

Zimné radovánky /športy/

V týždni, ktorým sa niesla téma “Zimné športy ” sme si precvičili motoriku. Pracovali sme na interaktívnej tabuli. Pozorovali sme cencúle a obrazy, ktoré namaľoval mráz. Poznávali sme zimné športy, vybavenie, ktoré je k športom potrebné. Súťažili sme v rôznych disciplínach. /stavanie snehových gúľ, hod snehovej gule do cieľa, zdolávanie dráhy na papierových lyžiach/. Stavali sme snehuliakov, sánkovali sme sa. Jednoducho povedané: Bolo veselo!

L esné zvieratá a ich stopy

Pohľad na lesné zvieratká v prírode nás určite všetkých poteší. Najviac sa však na zvieratká tešili naši Dubčovia. Prekvapili ich hlasové prejavy medveďa, vlka, líšky, jeleňa či ježka. Dozvedeli sa, že ježko sa nedá pohladkať a v zime spí, že jeleň krásne a silno ručí a má veľké parohy, ale v zime nespí, ako aj líška a vlk. Medveď však je spachtoš a maškrtník a chutí mu aj včelí med a vôbec mu neprekáža, že má poštípaný ňufák. Ale najviac ich prekvapili stopy v skutočnej veľkosti, ktoré si porovnávali so svojimi nôžkami. A pretože sa im najviac páčili medvieďatá, tak sme si ich namaľovali s farbou a vidličkou.

Fašiangový harmatanec

Tento týždeň sme si spoločne vyrobili krásne masky a to  rozotieraním farebnej škvrny a lepením rôznych ozdôb. V maskách sa deti zapájali do rôznych aktivít (plnili fľaše “brmbolcami”, triedili podľa farby farebné guličky s pinzetami, lyžičkami, kotúľali loptičky do pohárových snehuliakov…). Veľmi sa im páčil tanec s Bee Botom (programovateľná hračka) a balónom, hra na rôznych rytmických nástrojoch, tanečná improvizácia spojená s hrou na telo a maľovanie s hudbou. Naše  tety kuchárky nám pripravili sladké šišky s výborným lekvárom. Dubčovia dostali sladké odmeny a krásny diplom za  vyrobenú masku.
Za sladké odmeny ďakujeme pani riaditeľke  a našim rodičom.

Krása v knihách ukrytá

V našej triede majú Dubčovia svoju detskú knižnicu. Chodia si tam „čítať“ knihy, ktoré sa im páčia, alebo ich niečím zaujali. Snažíme sa knihy v knižnici meniť podľa rôznych tém a spolu si ich čítať, pozerať a rozprávať sa o nich. Dieťa vníma knihu ako hračku. Dokáže si k nej vytvoriť prirodzený a nenútený vzťah. Vďaka knihám nerozvíjame u detí len poznanie, ale aj city, empatiu a prežívanie reálneho sveta. Pozrite, ako si naši Dubčovia vyrobili hlavné postavičky a vy uhádnite z ktorej rozprávky.

Jarné prebúdzanie

S Morenou šla zima spať.
         Len sa ku nám nenavráť!
         Posledný sneh pije zem.
         Poď, slniečko, poď už sem!
Keď vonku začne voňať vzduch, spod snehu vykúkajú hlavičky snežienok, po snehuliakovi zostal len hrniec a metla a posledný sneh pije zem, keď vo vzduchu vidíme letieť prvých poslov jari, Dubčovia vedia, že prichádza JAR.

Jarné kvety

Dubčovia celý týždeň pracovali na tému “Jarné kvety”. Poznávali a pomenovávali kvety. Upevňovali si ich názvy v pohybových aktivitách. Počítaním po jednej určovali počet kvietkov v skupine. Ukladali ich podľa pokynov. Precvičovali si jemnú motoriku, strihaním, lepením a maľovaním. Vypracovávali interaktívne úlohy na interaktívnej tabuli. Tiež si vypracovali pracovný list, kde hľadali a spájali rovnaké kvety. Boli na vychádzke v kvetinárstve. Naučili sa novú básničku o snežienke.
SNEŽIENKA
Ja som žienka snežienka,
studené mám kolienka.
Sneh je ešte tu i tam,
a ja sa už na svet pýtam.

DUBČOVIA A TÉMA “Od semienka po rastlinku”

Tento týždeň sme sa oboznámili so životnou cestou semienka, z ktorého sa stala rastlinka. Naučili sme sa, čo všetko k tomu semienko potrebuje. Preskúmali sme rôzne semienka lupou aj voľným okom. Posadili sme si hrášok. Teraz sa oň budeme starať a pozorovať, čo sa s ním stane. Zasa sme si potrénovali logiku aj prsty strihaním a lepením obrázkov. Zoznámili sme sa s miestom, kde máme naozajstný vyvýšený záhon, ktorý patrí iba nám “Dubčom” a o ktorý sa budeme celé leto starať. A zahájili sme projekt “My greens – Moja mikrozáhradka”. V nej si postupne vypestujeme mikrobylinky, ktoré sú zdravé, koncentrované a plné živín, pretože pre ich rast nie sú potrebné žiadne hnojivá, herbicídy ani pesticídy.

Pozri toto je strom, toto je les.


Stromy môžu rásť pri dome, v parku a samozrejme aj pri materskej škole. Stromy majú rôznu veľkosť, tvar a verte, že nenájdeme dva úplne rovnaké stromy. Les je, keď stromy rastú blízko vedľa seba a na zem dopadá málo slniečka. Stromy majú kôru a je tvrdá, mäkká, popraskaná, hladká…a Dubčovia to zistili, keď ich rúčky hladkali stromy v školskej záhrade a v triede, keď ich kôru skúmali pod lupami v pracovnom stole. Dozvedeli sa, že máme ihličnatý les, listnatý les a v ňom žije viac živočíchov ako kdekoľvek inde na Zemi.

“Take me out” Prijali sme výzvu!


Pobyt vonku má veľký vplyv na ľudské zdravie a pohodu.  Deťom poskytuje viac priestoru na skúmanie, pozorovanie a objavovanie.  V našej materskej škole dávame veľký dôraz na rozvoj  environmentálneho cítenia  a posilňovanie úcty k prírodnému prostrediu, preto sme sa aj my zapojili do výzvy  “TAKE ME OUT” “Týždeň vonku.  A ako vyzeralo naše “UČENIE SA VONKU”? Cvičili sme, poznávali hmyz a učili sa, ako sa k nemu máme v prírode správať. Hrali sme sa na mravce, pozorovali skutočné mravenisko a postavili sme si aj vlastné. Hrali sme sa skupinové hry. Vytvárali sme obrazy z prírodnín. Zistili sme, že príroda nám poskytuje množstvo výtvarného materiálu. Pomocou plastelíny a prírodnín sme si vymodelovali chrobáčiky a postavili sme im úkryty.  Vybehli sme na neďalekú lúku, kde sme pozorovali farby prírody, kvety, hmyz. Vyrobili sme si krásne kytičky.  Aj posledný deň výzvy sme si naplno užili. Zacielili sme na náš horný dvor, kde sme si vytvorili čelenky lepením kvetov a trávy. Pozorovali sme rôzne druhy hmyzu, ktoré sme objavili v tráve. Počítaním po jednej sme určovali počet predmetov v skupine a  zastavili sme sa aj pri našom  vyvýšenom  záhone. Ako odmenu za zvládnutie tohto týždňa sme dostali čelenky a odznaky v tvare chrobáčika. 

2-3 ročné deti

Usmiate slniečko

Ešte pred príchodom jesene sme si spoločne vytvorili naše prvé spoločné výtvarné dielo “USMIATE SLNIEČKO”. Bude sa na nás usmievať a motivovať nás k tomu, aby sme do škôlky chodili pozitívne naladení a s úsmevom.

ČO UŽ VIEM

Viem už behať, pekne stáť, kolo kolo viem sa hrať.
Nad hlavu si ruky dať, pekne s nimi zatlieskať. Viem si vybrať tehličku, postaviť aj vežičku. Viem si pekne umyť rúčky, napapať sa poľahúčky. Viem si kresliť na tabuľu, pozerať si krásnu knihu. Viem už ako robí vlak, verte mi že je to tak.

Interaktívne učebné pomôcky

Naša materská škola je vybavená modernými výučbovými pomôckami, ktoré zefektívňujú vyučovanie a umožňujú deťom živo-interaktívne pracovať. Využívame ich už pri práci s najmladšími deťmi. Deti sa postupne učia pracovať na interaktívnej tabuli, zoznamujú sa s interaktívnou plochou, na ktorú kreslia, presúvajú, skladajú obrázky podľa významu. Na tabuli im vieme sprostredkovať materiály aj vo väčšom formáte, ktoré im pomáhajú pri poznávaní a nadobúdaní nových vedomostí. Učíme sa tiež pracovať s interaktívnou stenou. Tá sa dá všestranne využiť pri viacerých aktivitách k rôznym témam. Deti si pomocou nej rozvíjajú komunikačné schopnosti, učia sa správne komunikovať, vyslovovať slová. Pomocou 10-sekundových audioodkazov k ľubovoľným kartičkám vo vreckách vedia názorne aj slovne odpovedať na zadané otázky. A najdôležitejšie je, že stlačením zvukového záznamu získajú spätnú väzbu, čo u nich podporuje motiváciu a pocit úspechu.

PRI PRÍLEŽITOSTI MESIACA “ÚCTY K STARŠIM”

Milí naši starí rodičia.
 
             Každý život je ako jedinečná kniha, kniha, v ktorej naše deti striedajú deti. Určite vám teraz prebehne hlavou množstvo myšlienok a spomienok na chvíle radostné aj ťažké. Pomaly však prišiel čas, kedy ste sa s radosťou v srdci dočkali vnúčat, ba dokonca pravnúť. Deti najlepšie vedia oceniť vašu lásku, pohladenie a spoločnú hru. Október je mesiac, počas ktorého si každoročne pripomíname jednu z najvzácnejších, je ňou ÚCTA S STARŠÍM. Pri tejto príležitosti sa stretávame v našej materskej škole, aby sme spolu s vami oslávili tento sviatok. Keďže sa tento rok nemôžeme stretnúť, chceme sa vám poďakovať aspoň krátkym videám, ktoré nájdete v našej uzavretej skupine na Facebooku-u. A takto s láskou sme vyrábali darčeky pre vás…
 
Ste nám veľkým vzorom, máme sa od vás čo učiť a za to veľkú vďaka.

Na tému “OVOCIE A ZELENINA”

V mesiaci október sme pracovali na tému: “Ovocie a zelenina” pomocou aktivít aj cez zmyslové vnímanie sme poznávali základné druhy ovocia a zeleniny. Triedili sme ich do debničiek, do košíkov podľa farieb a druhu. Skladali sme obrázky. Pomocou hier s vrchnáčikmi so šnúrkami sme poznávali farby, cvičili sme si jemnú motoriku, pozornosť. Hrali sme sa s farbami. Prstom sme si rozotierali farbu do tvaru hrušky a obtláčaním jabĺk sme si vytvorili zaváraninové poháre. Naučili sme sa aj novú báseň. “O jabĺčku” Zahrali sme si tiež pohybovú improvizáciu “strom” Pracovali sme s interaktívnou tabuľou ako interaktívnou stenou.

Rozvíjame motoriku detí

V predprimárnom vzdelávaní je úroveň grafomotoriky jedným z dôležitých kritérií pri posudzovaní nástupu dieťaťa do základnej školy. Rozvoj grafomotoriky je úzko spojený s rozvojom hrubej a jemnej motoriky. Nie je možné ich od seba oddeliť, pretože na seba úzko nadväzujú.
Už od začiatku nástupu dieťaťa do materskej školy preto formou rôznych aktivít a hier rozvíjame hrubú a jemnú motoriku, aby sme sa v grafomotorických pohyboch postupne dostávali do vyčerpania ramena kĺbu cez zápästie až po pohyb dlane a prstov.

Programovateľná didaktická hračka Bee Bot

Deti sa zoznámili s ďalšou elektronickou učebnou pomôckou, včielkou Bee Bot” Tento programovateľný robot v tvare včielky pomáha rozvíjať logické myslenie, priestorovú predstavivosť, predmatematické schopnosti. Nám včielka pomáha rozvíjať hlavne jemnú motoriku, koncentráciu a v neposlednom rade nás vedie k spolupráci v kolektíve.

MIKULÁŠ

Dlhá brada, biele fúzy tesne pod nosom, čiapka a červený plášť. Toho uja netreba sa báť! A, že to tak naozaj je…sa presvedčili aj naši najmenší Dubčovia, keď v piatok do našej materskej školy zavítal naozajstný Mikuláš. Aj keď bez snehu, ale o to s väčšou nádielkou a dobrou náladou.

FARBY

Deti sa v materskej škole učia poznávať farby už od začiatku, teda od dvoch rokov. Učenie farieb  je proces, ktorý sa najlepšie realizuje počas hry. Je však žiadúce pomenovávať ich aj pri bežných činnostiach: „Oblečieš si zelené tričko“, „ Daj si jabĺčko, je červené“ a pod. Začínajú základnými farbami: červená, zelená, žltá, modrá. Poznať farby znamená v prvej fáze vizuálne farby vedieť odlíšiť. Až oveľa neskôr prichádza fáza, kedy dieťa vie farby pomenovať. Veľa detí už v dvoch rokoch farby pozná, ale nevedia ich pomenovať. Pretože poznanie nemusí ísť úplne rovnomerne ruka v ruke s vývinom reči

NA STROMČEKU SVIEČKA SVIETI,
POKOJ, ŠŤASTIE NECH K VÁM LETÍ.
A KEĎ ROZŽIARIA SA VAŠE TVÁRE,
BY HOJNOSTI STE MALI STÁLE.
NOVÝ ROK NECH POMALIČKY
VSUNIE ŠŤASTIE DO KAPSIČKY,
ABY NESPRAVILI STE CHYBNÝ KROK PO CELUČKÝ ĎALŠÍ ROK…

DOVOĽME DEŤOM DOTKNÚŤ SA PRÍRODY

Deti majú radi činnosti a aktivity, ktoré vychádzajú zo známych vecí a z prostredia, v ktorom sa pohybujú. Je potrebné využiť u detí silný citový vzťah ku všetkému živému, prirodzenému, intuitívnemu vnímaniu, predovšetkým však detskej zvedavosti, a tak deťom  prvé dotyky s prírodou .
Naši DUBČOVIA spolu so škriatkom Stromíkom vnímali prírodu, poznávali ju cez zmyslové aktivity realizované priamo v prírodnom prostredí (ale aj s využitím prírodných zdrojov) prostredníctvom zmyslových hier, pretože prvé dotyky s prírodou poskytujú dieťaťu možnosť prírodu intenzívnejšie vnímať. vďaka zmyslu dieťaťa sa nachádza hravé priblíženie sa k prírode a jeho lepšiemu porozumeniu. Snažili sme sa, aby tieto aktivity priniesli 2-3-ročným deťom radosť, očarenie, objavovanie, hranie, ktoré rozvíjajú ich fantáziu a predstavivosť.
Stromík (postavička vyrobená z papierovej rolky a prírodnín), ktorý bude s našimi deťmi objavovať tajomstvá v prírode počas celého roka.

Sýkorka a jej zimní hostia.


Tá naša sýkorka hostila drozda. Vyrobili sme im zimný obrázok, oboznámili sme sa s krmivom, ktorým ich môžeme v zime prikŕmiť. Vyrobili sme kŕmne guličky a vyniesli na strom na školskom dvore. No a potom sme ich už len tíško pozorovali spoza okna.

STOPY V SNEHU, LESNÉ ZVIERATÁ

V triede sme si postavili snehuliaka, vybrali sme mu krásne farebné gombíky. Gombíky tak žiarili, že na druhý deň ho prišli navštíviť zvieratká z lesa. Prišla veverička aj vtáčiky. Síce sme ich nevideli, ale našli sme ich podľa stôp, ktoré zanechali. Neskôr sme si stopy aj sami vytvorili. Síce nám nenapadol sneh, ale vynašli sme sa a obtláčali sme ich do piesku. Veď zvieratká ich zanechávajú aj v blate. Ako náhle napadol sneh, hľadali sme ich aj vonku v snehu. A našli sme sme! Stopy od veveričky aj vtáčikov.  
Takýmito aktivitami vzbudzujeme u detí záujem o les a zvieratá. Postupne ich podnecujeme všímať si okolie. Keďže zvieratá sú v lese ťažko vidieť, deti si uvedomujú ich prítomnosť prostredníctvom ich stôp, ktoré zanechávajú v prírode.

JAR

Končí zima, ide jar,
slnko pekne svieti,
na lúku hneď vytiahne
zvieratká i deti.

JARNÝ KVIETOK

V rámci tejto témy sme sa venovali prvým prejavom jari a jarným kvetom. Zamerali sme sa na snežienky a tulipány, ktoré už vykúkajú spopod zeme. Vytvorili sme si jarnú záhradku, zacvičili sme si pri nej s riekankami. Tulipány a snežienky nám rozkvitli aj na interaktívnej stene aj na novej jarnej nástenke.


VESELÁ ŠIBAČKA






DOMÁCE ZVIERATÁ

Poznávali sme základné znaky aj zvuky zvieracej rodinky: kohút, sliepka, kuriatko. Rozpoznali sme ich podľa obrázkov aj zvukov. vytvorenie reálnych vajíčok sme zistilii úžitok, ktorý máme z chovu týchto zvierat a aj ako sa liahnu kuriatka. A keďže vonku padal aj sneh, postavili sme sa zvieratkám ohrádky, aby im zima nebola. Zatancovali sme si na pieseň ” Na dvore býva sliepočka naša” A tiež sme si zasúťažili s vajíčkom na lyžičke.

LES

Ako Dubčovia objavovali les a jeho tajomstvá

SEMIENKA SÚ ČAROVNÉ

My sme sa prehrali na malých pestovateľov a zistili sme, čo sa stane, keď sa mienky dáme do vlhkého prostredia. Kľúčové semienko je malý zázrak. Z malej guľôčky najprv nesmelo vykukne kľúček, ktorý sme pravidelne polievali ao chvíľu sme malinkú rastlinku. Každá rastlinka má vraj dušu. Ak sa budeme starať o rastlinku s láskou, odďačíme sa svojou krásou a úžitkom. A Dubčovia každý deň rastlinkám niečo šepkali. A, hľa, už nám kývajú svojimi lístočkami.

NÁHRDELNÍK PRE MAMIČKU

Máj je najkrajší mesiac, lebo patrí všetkým MAMINÁM. Aj naši Dubčovia potrápili svoje pršteky a urobili pre svoje slniečka – mamičky krásny darček.
 
MAMA A JA (L. Friedová)
Mama je slnko so zlatým vlasom.
Malé slniečko – to zasa ja som.
Preto sa na svete krásne máme.
Mne svieti mama.
A ja mame.